Montáž a servis palubných klimatizácií

Montáž a servis palubných klimatizácií
Montaz-a-servis-palubnych-klimatizacii-01

Klimatizácia v automobile poskytuje posádke v letných mesiacoch významný tepelný komfort, ktorý veľmi prispieva aj k bezpečnosti samotnej jazdy.

V ostatných rokoch sa klimatizácia – kedysi výsada najluxusnejších vozidiel – stala bežnou súčasťou výbavy aj tých najlacnejších automobilov.

Pre správne fungovanie klimatizácie v automobile je však nevyhnutné robiť pravidelne údržbu – aspoň raz za 2 roky.

Netreba podceňovať žiadny náznak zlyhania funkčnosti klimatizácie, lebo väčšinou predznamenáva významnejšiu poruchu.

Včasným odborným zásahom môžete zabrániť väčším škodám – či už je to kompletný únik chladiva zo systému, v horšom prípade kolaps kompresora klimatizácie.

Zabezpečujeme kompletný servis na všetky typy autoklimatizácií. Pri opravách používame najmodernejšie zariadenia na odsávanie, recykláciu a plnenie chladiva.

Používame výlučne certifikované chladivá od renomovaných dodávateľov, aby sme predišli kontaminácii systému nekvalitným lacným plynom.
Servisujeme systémy so oboma bežne používanými chladivami, v prípade osobných vozidiel teda starší plyn R134A alebo novší R1234YF.

Pokiaľ je to potrebné, pri opravách trubiek a hadíc používame lisovacie kliešte na koncovky. Na opravu hliníkových trubiek máme k dispozícii systém na opravu Lokring a Lokclip.

Pokiaľ je to možné a bezpečné, prasknuté trubky klimatizácie zvárame.
Na zistenie úniku chladiva z klimatizácie používame fluorescentné aditívum viditeľné UV-lampou.

 

Princíp činnosti.

Kompresor nasáva chladivo v plynnom stave z výparníka a zároveň stláča pod vysokým tlakom pri súčasnom náraste teploty do kondenzátora. V kondenzátore sa ochladzuje a tým sa plyn skvapalňuje. Odtiaľ ide do dehydrátora (sušič, filter) kde sa zbavuje prípadnej vlhkosti a nečistôt. Ďalej pokračuje cez expanzný ventil, ktorý rozdeľuje chladiaci okruh na vysokotlakovú a nizkotlakovú časť. Pri prechode cez ventil sa chladivo mení z kvapalného na plynné. Chladivo vo výparníku ochladzuje vzduch, ktorý prúdi od ventilátora kúrenia cez výduchy na palubnej doske do kabíny auta. Odparené chladivo sa v plynnom stave nasáva späť do kompresora.

  • Dehydrátor (filter,sušič) – jeho včasná výmena je vždy lacnejšia ako následná oprava a výmena poškodených dielov.
  • Odporúčame vymeniť pri každej oprave klimatizácie.
  • Absolútne bezpodmienečne sa musí meniť pri výmene kompresora.
  • Peľový filter (kabínový) by sa mal meniť 1-2 krát za rok, bez ohľadu na najazdené km.

Opravy a bežný servis klimatizácií


SERVIS A ÚDRŽBA KLIMATIZÁCIE

(odporúčame každé 2-3 roky)

  • odsatie chladiva a oleja zo systému
  • kontrola tesnosti systému tlakom dusíka
  • vákuovanie a vysušenie systému
  • kontrola tesnosti plničkou – vákuovanie
  • správne doplnenie chladiva a oleja
  • kompletné preskúšanie funkčnosti klimatizácie

NEPODCEŇUJTE !

Zanesený peľový filter,
Funkčnosť ventilátora kúrenia a chladiča,
Starý dehydrátor,
Poškodené trúbky alebo hadice klimatizácie,
Dlhšie otvorený systém klimatizácie,
Hlučný kompresor,
Klinový remeň.

To všetko má vplyv na správnu funkčnosť a životnosť kompresora a celej klimatizácie.


Čistenie klimatizacie Obzvlášť dnes, v dobe pandémie Covid19, je pre správnu klimatickú pohodu v kabíne vozidla je dôležité, aby sa v nej nešíril žiadny zápach a potenciálne škodlivé baktérie. Vozidlá, ktoré neprechádzajú pravidelnou údržbou klimatizácie sú charakteristické nepríjemným zápachom, šíriacim sa ventiláciou vozidla. To spôsobuje niekoľko faktorov:

  1. dlho nevymenený (častokrát aj zle osadený) kabínový filter,
  2. zápach po prevážaných zvieratách v textilných materiáloch kabíny,
  3. zápach zo zvyškov potravín resp. odpadkov vo vozidle
  4. nevyčistený výparník klimatizácie.

Čistenie klimatizaciePráve na výparníku sa totiž vďaka zmenám teploty a vysokej vlhkosti tvoria a usádzajú rôzne baktérie, plesne a huby a potenciálne aj infekcie.

Z nich sa potom šíri chakateristický zápach „stuchliny“ do celého vozidla, ktorý následne vdychuje posádka.

To sa dá odstrániť pravidelnou dezinfekciou výparníka aj kabíny.

Používame na to dve metódy:

  • dezinfekcia generátorom ozónu
  • dezinfekcia výparníka klimatizácie špeciálnym sprejom

Čistenie klimatizaciePri takomto pravidelnom ošetrovaní zostáva vozidlo biologicky neškodné a bez nepríjemnej arómy (odporúča sa aspoň raz za dva roky).

Kontaktujte nás pre presnú cenovú ponuku na dezinfekciu klimatizácie vášho vozidla, ceny začínajú od zhruba 30 €.